Τα αποτελέσματα του προγράμματος PISA

Σάββατο, 9 Δεκεμβρίου 2023

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα του προγράμματος διεθνούς αξιολόγησης PISA που διεξάγει ο ΟΟΣΑ κάθε τρία χρόνια σε μαθητές της Α Λυκείου στις χώρες του. Η τελευταία αξιολόγηση καθυστέρησε ένα χρόνο λόγω της πανδημίας (έπρεπε να διεξαχθεί το 2021 και διεξήχθη το 2022).

Τα αποτελέσματα για την Ελλάδα ήταν τα αναμενόμενα: κάθε φορά και χειρότερα, σε κάθε αξιολόγηση όλο και πιο κάτω. Για να είμαστε όμως ακριβείς σε όλες τις χώρες οι επιδόσεις χειροτέρευσαν από τον προηγούμενο διαγωνισμό. Η αιτία είναι η προφανής: η πανδημία. Έτσι ο Μέσος Όρος των χωρών του ΟΟΣΑ μειώθηκε κατά 15 μονάδες στα Μαθηματικά, κατά 10 μονάδες στην κατανόηση κειμένου και κατά 2 μονάδες στις Φυσικές Επιστήμες. Στην Ελλάδα οι αντίστοιχοι αριθμοί είναι 21,19 και 11. Δηλαδή οι περισσότεροι πήγαν χειρότερα, αλλά εμείς πήγαμε πολύ χειρότερα.

Πέρα από την τελευταία αξιολόγηση που αποτύπωσε την πανδημία, σε όλους τους διαγωνισμούς οι επιδόσεις μας χειροτερεύουν από διαγωνισμό σε διαγωνισμό. Όπως βλέπουμε στον πίνακα 1 στην Κατανόηση Κειμένου ξεκινήσαμε από το 474 για να είμαστε τώρα στο 438, στα Μαθηματικά από το 445 βρεθήκαμε στο 430 και στις Φυσικές Επιστήμες από το 473 στο 441.

Πίνακας 1: Επιδόσεις των Ελλήνων Μαθητών στην έρευνα PISA
  Κατανόηση Κειμένου Μαθηματικά Φυσικές Επιστήμες
PISA 2000 474
PISA 2003 472 445
PISA 2006 460 459 473
PISA 2009 483 466 470
PISA 2012 477 453 467
PISA 2015 467 454 455
PISA 2018 457 451 452
PISA 2022 438 430 441
Πηγή: PISA, Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

Βέβαια μεσολάβησε η δεκαετία της οικονομικής κρίσης που έφερε πολύ μεγάλες περικοπές στα κονδύλια για την εκπαίδευση. Αυτό είχε πάρα πολλές συνέπειες: από τα κτίρια που έμειναν ασυντήρητα μέχρι τους εκπαιδευτικούς που δεν διορίστηκαν για 10 χρόνια, τους αναπληρωτές που φέτος θα φτάσουν σχεδόν τους 50.000. Με μπαλώματα έμεινε όρθια η εκπαίδευση τον καιρό της κρίσης και μετά ήρθε η πανδημία. Πράγματι μέχρι το 2012 η κατάστασή μας ήταν ελαφρά πτωτική.

Η πιο μεγάλη πτώση στις επιδόσεις των μαθητών μας εμφανίστηκε στην πανδημία. Οι επιδόσεις στην πανδημία των Ελλήνων μαθητών ήταν 51 μονάδες λιγότερες αθροιστικά και στα τρία αξιολογούμενα αντικείμενα, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ ήταν 27 μονάδες. Χώρες πιο φτωχές από τη δική μας όπως η Σερβία έμειναν στα ίδια στον καιρό της πανδημίας (+1 μονάδα για την ακρίβεια) και τελικά μας ξεπέρασε. Το ίδιο και η Τουρκία που είχε πτώση μόλις 2 μονάδων στην πανδημία και φυσικά μας ξεπέρασε και αυτή. Από την άλλη η Κύπρος είχε πτώση 103 μονάδων και φυσικά βρίσκεται πολύ κάτω και από εμάς.

Τώρα είμαστε 42 μονάδες κάτω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ στα Μαθηματικά, 38 μονάδες κάτω από το μέσο όρο στην κατανόηση κειμένου και 44 μονάδες στις Φυσικές Επιστήμες. Κάτω από εμάς, αλλά πολύ κοντά, είναι η Ρουμανία, το Καζακστάν και η Μογγολία.

Ήμασταν, όμως, πάντα κάτω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, πράγμα που δείχνει ότι από την αρχή τα πράγματα δεν ήταν καλά. Να θυμηθούμε ότι η δεκαετία του 2000 ήταν χρυσή εποχή σε έξοδα του κράτους και, πράγματι, επενδύθηκαν πολλά χρήματα στην Εκπαίδευση. Συνεπώς είναι θέμα επενδύσεων στην Εκπαίδευση, αλλά όχι μόνο επενδύσεων.

Το πιο σοκαριστικό στοιχείο είναι νομίζω το ποσοστό των μαθητών μας που έχουν κακές επιδόσεις και στα τρία εξεταζόμενα αντικείμενα. Οι μαθητές ανάλογα με τις επιδόσεις τους κατατάσσονται σε ένα από τα 6 επίπεδα. Το επίπεδο 6 είναι το ανώτερο και το επίπεδο 1 το κατώτερο. Οι μαθητές μας που δεν κατάφεραν να φτάσουν στο επίπεδο 2 και στα 3 αντικείμενα είναι το 25,7%. Δηλαδή περισσότερο από ένα στα τέσσερα παιδιά είναι λειτουργικά αναλφάβητο. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε μερικές χώρες είναι Εσθονία 5,2%, Φινλανδία 11,5%, Ισπανία και Ιταλία 12,9%, Κύπρος 40,3%.

Στο άλλο άκρο στο επίπεδο 6 φτάνει μόνο το 3,9% των μαθητών μας, στην Πολωνία το 15,3%, στην Εσθονία το 20%, στην Τουρκία το 7,3% και στην Κύπρο το 5,3%. Στα συνημμένα μπορείτε να δείτε τον πίνακα με όλα τα αποτελέσματα.

Έχουμε ακούσει το θαυμασμό για τον τρόπο που δημιούργησαν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Κύπρο και πώς προσείλκυσαν και πολλούς ξένους φοιτητές εκτός από τους δικούς τους. Πώς, όμως, σπουδάζουν οι Κύπριοι και παίρνουν το πτυχίο τους, όταν το 40,3% είναι λειτουργικά αναλφάβητοι; Τι επίπεδο σπουδών έχουν στα Πανεπιστήμιά τους;

Η αξιολόγηση PISA εκτιμά όχι τις γνώσεις των μαθητών, αλλά τι μπορούν να κάνουν με αυτά που έμαθαν. Πώς δηλαδή μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που έχουν. Εδώ είναι το πρόβλημά μας. Δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να απαλλαγούμε από την παπαγαλία που καθιστά τα παιδιά μας πνευματικά ανάπηρα. Γι’ αυτό δεν μπορούν να πάνε ούτε ένα βήμα παραπέρα από αυτά που ξέρουν. Κάποιοι λένε ότι φταίνε οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Είναι προφανές ότι όλοι προσαρμόζουν το μάθημά τους, στο Λύκειο, στα ζητούμενα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αν τους ζητάμε να παπαγαλίσουν θα παπαγαλίσουν. Αν τα θέματα απαιτούν την σε βάθος γνώση θα εκπαιδευτούν σ’ αυτό. Ας μην ξεχνάμε, όμως, ότι τα παιδιά που αξιολογούνται στο πρόγραμμα PISA είναι στην Α Λυκείου και δεν έχουν “μολυνθεί” ακόμη από τη λογική των Πανελλαδικών. Η παπαγαλία ξεκινάει, όμως, από το Δημοτικό για να φτάσουν στην Α Λυκείου να είναι το 25,7% λειτουργικά αναλφάβητοι. Αν αναλογιστούμε ότι τα παιδιά μας τρέχουν μετά το σχολείο σε ένα σωρό δραστηριότητες και είναι κατά γενική ομολογία σκληρά εργαζόμενοι και, τελικά, έχουμε αυτά τα αποτελέσματα είναι να τρελαίνεσαι…

Μέσος Όρος στην  PISA 2022 διαφορά μέσου όρου δεκαετίας PISA 2018 σε PISA 2022 Υψηλή και χαμηλή απόδοση μαθητών
  Μ Κατ. Κειμ. Φ Ε Μ Κατ. Κειμ. Φ Ε Μ Κατ. Κειμ. Φ Ε Ποσοστό μαθητών σε τουλάχιστον ένα αντικείμενο στο επίπεδο 5 ή 6 Ποσοστό μαθητών και στα 3 αντικείμενα κάτω από το επίπεδο 2
Μέσος Όρος Μέσος Όρος Μέσος Όρος Διαφ. σκορ Διαφ. σκορ Διαφ. σκορ Διαφ. σκορ Διαφ. σκορ Διαφ. σκορ % %
M. Όρος ΟΟΣΑ 472 476 485 -7 -4 -7 -15 -10 -2 13,7 16,4
Σιγκαπούρη 575 543 561 6 12 12 6 -7 10 44,5 4,2
Ιαπωνία 536 516 547 2 2 4 9 12 17 28,7 5,3
Κορέα 527 515 528 -13 -11 -4 1 1 9 29,7 7,3
Εσθονία 510 511 526 1 11 -3 -13 -12 -4 20,0 5,2
Ελβετία 508 483 503 -12 -7 -11 -7 -1 7 19,4 12,4
Καναδάς 497 507 515 -17 -9 -12 -15 -13 -3 22,7 8,1
Ολλανδία 493 459 488 -20 -25 -23 -27 -26 -15 19,0 20,2
Ιρλανδία 492 516 504 -2 -1 -7 -8 -2 8 14,7 7,5
Βέλγιο 489 479 491 -18 -11 -11 -19 -14 -8 15,5 15,2
Δανία 489 489 494 -9 0 -3 -20 -12 1 12,8 10,3
Ηνωμένο Βασίλειο 489 494 500 -1 2 -10 -13 -10 -5 17,9 12,0
Πολωνία 489 489 499 5 5 -1 -27 -23 -12 15,3 11,9
Αυστρία 487 480 491 -9 -5 -14 -12 -4 1 14,6 15,5
Αυστραλία 487 498 507 -21 -14 -16 -4 -5 4 20,7 12,1
Τσεχία 487 489 498 -12 1 -9 -12 -2 1 15,5 12,2
Σλοβενία 485 469 500 -7 -7 -10 -24 -27 -7 13,0 12,0
Φινλανδία 484 490 511 -34 -23 -34 -23 -30 -11 17,9 11,5
Λετονία 483 475 494 2 3 -1 -13 -4 7 9,7 10,6
Σουηδία 482 487 494 -9 -11 -2 -21 -19 -6 17,0 15,2
Νέα Ζηλανδία 479 501 504 -24 -12 -18 -15 -5 -4 19,5 13,7
Λιθουανία 475 472 484 -4 2 -6 -6 -4 2 10,4 14,4
Γερμανία 475 480 492 -12 2 -17 -25 -18 -11 14,6 16,7
Γαλλία 474 474 487 -14 -8 -6 -21 -19 -6 12,9 16,8
Ισπανία 473 474 485 -4 -1 -2   m   m   m 10,6 12,9
Ουγγαρία 473 473 486 -10 -5 -15 -8 -3 5 11,2 16,5
Πορτογαλία 472 477 484 8 7 5 -21 -15 -7 10,1 13,8
Ιταλία 471 482 477 8 1 -6 -15 5 9 10,7 12,9
Βιετνάμ 469 462 472   m   m   m   m   m   m 6,3 12,2
Νορβηγία 468 477 478 -7 -5 -7 -33 -23 -12 13,8 17,5
Μάλτα 466 445 466 3 3 2 -6 -3 9 10,7 21,6
ΗΠΑ 465 504 499 -8 2 5 -13 -1 -3 18,1 14,8
Σλοβακία 464 447 462 -16 -13 -20 -22 -11 -2 9,5 22,2
Κροατία 463 475 483 -1 0 -10 -1 -3 10 9,7 13,6
Ισλανδία 459 436 447 -24 -24 -27 -36 -38 -28 6,8 23,3
Ισραήλ 458 474 465 11 13 7 -5 3 3 15,1 21,3
Τουρκία 453 456 476 14 5 24 0 -10 8 7,3 18,5
Μπρουνέι 442 429 446   m   m   m 12 21 15 4,5 30,0
Σερβία 440 440 447 3 16 4 -8 1 8 5,0 24,5
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα 431 417 432 7 -12 -8 -4 -14 -2 8,8 33,9
Ελλάδα 430 438 441 -9 -12 -21 -21 -19 -11 3,9 25,7
Ρουμανία 428 428 428 6 15 3 -2 1 2 5,0 33,2
Καζακστάν 425 386 423 10 -4 6 2 -1 26 2,2 32,8
Μογγολια 425 378 412   m   m   m   m   m   m 2,3 39,9
Βουλγαρία 417 404 421 3 -5 -11 -19 -16 -3 4,6 38,3
Μολδαβία 414 411 417 14 20 5 -6 -13 -12 1,7 37,1
Κατάρ 414 419 432 58 59 51 0 12 13 5,2 34,2
Χιλή 412 448 444 -1 16 2 -6 -4 0 3,6 24,8
Ουρουγουάη 409 430 435 -8 3 5 -9 3 10 3,4 30,6
Μαλαισία 409 388 416 7 -12 1 -32 -27 -21 1,3 40,6
Μαυροβούνιο 406 405 403 10 9 0 -24 -16 -12 1,5 41,3
Μεξικό 395 415 410 2 4 1 -14 -5 -9 0,7 38,4
Ταϊλάνδη 394 379 409 -8 -20 -8 -25 -14 -17 1,3 46,3
Περού  391 408 408 26 38 33 -9 8 4 1,3 40,8
Γεωργία 390 374 384 8 -2 6 -8 -6 1 1,3 51,1
Σαουδική Αραβία 389 383 390   m   m   m 16 -17 4 0,3 48,6
Βόρεια Μακεδονία 389 359 380   m -2   m -6 -34 -33 0,7 55,8
Κόστα Ρίκα 385 415 411 -17 -21 -16 -18 -11 -5 1,1 38,1
Κολομβία 383 409 411 9 12 15 -8 -4 -2 1,5 40,7
Βραζιλία 379 410 403 10 7 5 -5 -3 -1 2,6 42,2
Αργεντινή 378 401 406 -5 -2 7 -2 -1 2 1,5 42,7
Τζαμάικα 377 410 403   m   m   m   m   m   m 1,7 43,5
Αλβανία 368 358 376 4 12 -5 -69 -47 -41 0,8 56,2
Ινδονησία 366 359 383 0 -5 0 -13 -12 -13 0,1 59,0
Μαρόκο 365 339 365   m   m   m -3 -20 -11 0,0 68,5
Ουζμπεκιστάν 364 336 355   m   m   m   m   m   m 0,1 71,4
Ιορδανία 361 342 375 -8   m   m -39   m   m 0,0 62,9
Παναμάς 357 392 388 -4 15 5 4 15 23 1,2 50,4
Φιλιππίνες 355 347 356   m   m   m 2 7 -1 0,2 71,3
Γουατεμάλα 344 374 373   m   m   m 10 5 8 0,1 63,8
Ελ Σαλβαδόρ 343 365 373   m   m   m   m   m   m 0,2 62,8
Δομινικανή Δημοκρατία 339 351 360   m   m   m 14 10 25 0,1 68,4
Παραγουάη 338 373 368   m   m   m 11 3 10 0,1 61,1
Καμπότζη 336 329 347   m   m   m 12 8 17 0,0 82,2
                 
Μακάο 552 510 543 18 14 24 -6 -15 0 31,1 4,1
Ταϊβάν 547 515 537 -6 8 2 16 13 22 34,8 7,9
Χονκ Κονγκ 540 500 520 -3 -5 -21 -11 -25 4 29,7 7,2
Περιοχές της Ουκρανίας (18 από 27) 441 428 450   m   m   m   m   m   m 4,6 25,3
Κύπρος 418 381 411   m   m   m -32 -43 -28 5,3 40,3
Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) 397 365 380   m   m   m -23 -24 -18 0,9 50,9
Παλαιστινιακή Αρχή 366 349 369   m   m   m   m   m   m 0,1 63,5
Κόσοβο 355 342 357   m   m   m -11 -11 -8 0,0 72,9
Πηγή: ΟΟΣΑ

https://www.naftemporiki.gr/society/1545488/ta-apotelesmata-toy-programmatos-pisa/