Οι αλλαγές στους εκπαιδευτικούς και η κατάργηση της βάσης του "10"

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 18/4/2010

 

Τον εξορθολογισμό του συστήματος διορισμών, μεταθέσεων και αποσπάσεων προσπαθεί να επιτύχει η Υπουργός Παιδείας, αλλά οι προτάσεις της θα φέρουν μεγάλες αντιδράσεις. Τα μέτρα δεν έχουν ακόμη συγκεκριμενοποιηθεί στις λεπτομέρειές τους, αλλά έχουμε μια ιδέα. Ας δούμε μερικά σημεία.
· Καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση. Σωστό το μέτρο το είχε προτείνει και ο κ. Αρσένης αλλά δεν εφαρμόστηκε. Τι θα γίνει όμως με αυτούς που περιμένουν; Γιατί τόσα χρόνια δεν άλλαξαν τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ καθιερώνοντας κατεύθυνση εκπαιδευτικού που θα έπαιρνε το πιστοποιητικό; Πώς θα αποκτήσουν αυτό το πιστοποιητικό οι αδιόριστοι πτυχιούχοι;
· Όλοι οι διορισμοί μόνον μέσω ΑΣΕΠ. Πάρα πολύ σωστά. Πολλές φορές έχουμε γράψει για τα παράθυρα στους διορισμούς. Τι θα γίνει όμως με την κοπέλα που πήγαινε από Αθήνα Πάτρα κάθε μέρα για λίγα μόρια προϋπηρεσίας; Πόσο μεταβατικές θα είναι οι… μεταβατικές διατάξεις; Δεν διαθέτουμε τους αριθμούς για να δούμε αν θα δημιουργηθεί ή όχι πρόβλημα.
· Ελάχιστος χρόνος παραμονής στον τόπο πρώτου διορισμού τρία χρόνια. Η λογική του μέτρου είναι η προσπάθεια να σταματήσουν τα σχολεία της παραμεθορίου να είναι κέντρα διερχομένων καθηγητών. Θα δημιουργηθούν όμως προβλήματα στις οικογένειες που θα χωρίζουν για τρία χρόνια αν ο ένας από τους δύο εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα και ο άλλος διοριστεί.
· 5 διδακτικές ώρες περισσότερο μάθημα με τη μορφή υποχρεωτικής υπερωρίας, πριν προσληφθεί αναπληρωτής. Εδώ οι αντιδράσεις θα είναι μεγάλες γιατί 5 διδακτικές ώρες σημαίνουν πολλή περισσότερη δουλειά, αφού υπάρχει η προετοιμασία, τα διαγωνίσματα, η βαθμολογία και όλα αυτά σε τριαντάρια τμήματα. Το υποχρεωτικό της υπερωρίας είναι που εκνευρίζει. Συνδυάστε το με την αμοιβή των 7€ τη διδακτική ώρα, ποσό που είναι μικρότερο από τα χρήματα που παίρνει μια καθαρίστρια για να καταλάβετε το μέγεθος των αντιδράσεων που θα φέρει.
· Αποσπάσεις. Οι αποσπώμενοι στα γραφεία, τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και το Υπουργείο Παιδείας θα παίρνουν μπόνους (!) 2 μόρια το χρόνο. Βλέπετε όλοι πολεμούν το πελατειακό σύστημα στα λόγια, μα τα έργα είναι δύσκολα. Όσοι λοιπόν θα φεύγουν από την τάξη, και όλοι γνωρίζουμε ποιοι θα είναι αυτοί, θα παίρνουν δύο μόρια περισσότερα από τα μόρια που δίνει το κοντινότερο σχολείο, στο οποίο θα διδάσκουν στα τριαντάρια τμήματα για 7€ την ώρα οι πληβείοι.
· Αξιολόγηση σε… δόσεις. Εισάγεται σε πρώτη φάση, όπως γράφει η παρουσίαση του νομοσχεδίου, η εσωτερική αξιολόγηση και δεν γνωρίζουμε τα επόμενα βήματα για να μπορέσουμε να δούμε ποιος αξιολογεί ποιον και με ποια κριτήρια.
· Σύστημα επιλογής στελεχών. Εδώ τα πράγματα είναι πολύ ωραία για να είναι αληθινά. Θα φανεί στο κοντινό μέλλον αν οι εξαγγελίες είναι μόνο ωραία λόγια ή αν θα γίνουν πράξη. Αν κρίνουμε από τα σχόλια όσων ήταν υποψήφιοι για τις θέσεις περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι καλό. Το αποδεικνύει άλλωστε και η επιλογή των γενικών γραμματέων των υπουργείων με τις κομματικές επιλογές.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τη μείωση μισθού κατά 1.500€ το χρόνο σε κάθε εκπαιδευτικό για να καταλάβουμε το εκρηκτικό κοκτέιλ που δημιουργείται στο χώρο της παιδείας, όπου το μόνο που πραγματικά φαίνεται να ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι η μείωση του κόστους.

Η βάση του "10"

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Η βάση του 10 δεν ανέβασε το επίπεδο των υποψηφίων δήλωσε η Υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου και έχει απόλυτο δίκιο. Πράγματι στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής της ένας στους τρεις υποψηφίους κοβόταν λόγω της βάσης του 10. Αποτελούσε ένα κινητό φράγμα, όπως κατ’ επανάληψη έχουμε γράψει, που εξαρτιόταν από τη δυσκολία των θεμάτων. Καμία απολύτως βελτίωση του επιπέδου των υποψηφίων δεν είδαμε αυτά τα χρόνια.
Οι συνέπειες της βάσης του 10 ήταν δύο. Πρώτη συνέπεια να ερημώσουν τα  περιφερειακά ΤΕΙ. Με το νόμο του κ. Σπηλιωτόπουλου ένα ΤΕΙ που για πέντε συνεχή χρόνια έχει εισαγομένους λιγότερους από το 10% των εισακτέων κλείνει ή συγχωνεύεται υποχρεωτικά. Αν φέτος δεν καταργούσαν τη βάση του 10 θα έκλειναν κάποια τμήματα ή θα άλλαζε ο νόμος.
Η ερήμωση των περιφερειακών ΤΕΙ έφερε την οικονομική δυσπραγία στην περιφέρεια, αφού πολλές πόλεις ζουν από τους φοιτητές και τους φαντάρους.
Δεύτερη συνέπεια ήταν οι αποκλειόμενοι, ως ανεπαρκείς, από την τριτοβάθμια εκπαίδευση να οδηγηθούν στα κολέγια και στα ΙΕΚ. Με τη βάση του 10 δηλαδή είχαμε μια μεταφορά φοιτητών από τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση προς την ιδιωτική. Αυτός ήταν ο σκοπός της καθιέρωσής της.
Η κατάργηση της βάσης του 10 είναι σωστή ενέργεια στην προσπάθεια αναίρεσης μιας πολιτικής, που, όμως, δεν λύνει κανένα πρόβλημα στην παιδεία. Οι υποψήφιοι που οδηγούνταν στην ιδιωτική εκπαίδευση θα επιστρέψουν στα ΤΕΙ της περιφέρειας με μικρό, όμως, ποσοστό αποφοίτησης. Στον πίνακα βλέπουμε σε μερικά τμήματα ΤΕΙ πόσοι υποψήφιοι είχαν εγγραφεί το 2001-2002 και πόσοι πήραν πτυχίο το 2006-2007, πέντε χρόνια μετά. Τα ποσοστά αποφοίτησης είναι πολύ μικρά στις περισσότερες περιπτώσεις. Οι εισαγόμενοι με χαμηλή βαθμολογία φοιτητές θα έχουν λίγες πιθανότητες να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους αφού θα έχουν γνωστικό πρόβλημα.
Οι μόνοι που τελικά θα ευνοηθούν είναι οι τοπικές οικονομίες, που σε εποχές μεγάλης ύφεσης θα δουν κάποια χρήματα από τις οικογένειες των φοιτητών. Φυσικά τα χρήματα δεν θα είναι πολλά, όπως πριν 10 χρόνια,  αφού πολλές οικογένειες δεν έχουν πια τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τις σπουδές των παιδιών τους στην επαρχία…

 

Α Εξάμηνο
2001-2002

Πτυχιούχοι
2006-2007

Διεθνούς Εμπορίου Καστοριάς

290

190

Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ηγουμενίτσα)

197

38

Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)

297

38

Γεωργικών Μηχανών και Υδάτινων Πόρων ΤΕΙ Μεσολογγίου

214

16

Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Αθήνας

195

53

Πολιτικών Δομικών Έργων ΤΕΙ Σερρών

294

57

Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών ΤΕΙ Θεσσαλονίκης (Μουδανιά)

145

26

Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΤΕΙ Καλαμάτας

272

185

Διοίκηση Επιχειρήσεων ΤΕΙ Καβάλας

294

92

Πηγή: Γ.Γ. ΕΣΥΕ, Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

 

© Στράτος Στρατηγάκης.