Η βάση του «10» και ο ρόλος της Επιτροπής Εξετάσεων

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 16/5/2010

 

Αλλάζουν τα θέματα των πανελλήνιων εξετάσεων, αφού η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έχει από φέτος λιγότερους περιορισμούς στα θέματα που επιλέγει. Από το 2006 που καθιερώθηκε η βάση του «10» οι θεματοδότες έπρεπε να φροντίζουν ώστε τα δύο πρώτα θέματα, τουλάχιστον, να είναι εξαιρετικά εύκολα, ώστε να «πιάσουν» τη βάση του «10» οι περισσότεροι μαθητές. Δείτε στον πίνακα τα ποσοστά των μαθητών που έγραφαν κάτω από τη βάση κάθε χρόνο. Το 2006, χρονιά της πρώτης εφαρμογής της βάσης του «10», το 41,7% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση. Τα επόμενα χρόνια το ποσοστό των αποκλεισμένων από τη βάση του «10» μειωνόταν, όχι γιατί βελτιώθηκε το επίπεδο των μαθητών, αλλά γιατί τα θέματα ήταν εύκολα.

Ετσι, από το περίπου 42% των κάτω από τη βάση υποψηφίων φτάσαμε στο 33%. Περίπου 10.000 υποψήφιοι περισσότεροι πάνω από τη βάση. Αν κάποιος δεν έβλεπε τα θέματα, θα πίστευε ότι οι υποψήφιοι έγιναν, ξαφνικά, «αστέρια».

Οι αριστούχοι αυξήθηκαν επίσης με εντυπωσιακό τρόπο. Σχεδόν διπλασιάστηκαν, δίνοντας μια μαγική εικόνα για την εκπαίδευσή μας. Είναι πολύ βολικό για τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας οι εξεταζόμενοι να βγαίνουν ευχαριστημένοι από τις εξετάσεις και να πετυχαίνουν υψηλή βαθμολογία. Απλώς αυτό φέρνει άνοδο των βάσεων, αφήνοντας πολλούς αριστούχους εκτός των σχολών που θα ήθελαν να εισαχθούν. Φτάνουμε, λοιπόν, στο παράλογο ένας αριστούχος να μην μπορεί να σπουδάσει αυτό που επιθυμεί.

Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

Οι περιορισμοί που κάθε χρόνο είχαν οι θεματοδότες ήταν πολλοί. Επρεπε να ξεχωρίσει η «ήρα από το σιτάρι». Τα θέματα έπρεπε να ξεχωρίζουν τους πολύ καλούς από τους άριστους, τους καλούς από τους μέτριους και τους αδύνατους από τους πολύ αδύνατους, να πετυχαίνουν δηλαδή λογική κατανομή των υποψηφίων, γιατί οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι εξετάσεις συμπλήρωσης θέσεων. Οι ισορροπίες που πρέπει να κρατηθούν είναι πολλές. Η κατανομή των βαθμολογιών ανάμεσα στους υποψηφίους διαφορετικών κατευθύνσεων πρέπει να είναι ίδια, γιατί υπάρχουν σχολές για τους υποψηφίους όλων των κατευθύνσεων. Οι οικονομικές σχολές, για παράδειγμα, δηλώνονται από τους υποψηφίους όλων των κατευθύνσεων. Το ίδιο και οι παιδαγωγικές. Πρέπει λοιπόν να υπάρχει το ίδιο ποσοστό αριστούχων από κάθε κατεύθυνση.

Οι εξετάσεις, όμως, είναι και απολυτήριες. Πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, ακόμη και αυτοί που δεν επιθυμούν την εισαγωγή τους σε ανώτατες σχολές. Τα θέματα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να πάρουν σχεδόν όλοι απολυτήριο.

Τι θα γίνει φέτος

Δεν υπάρχει ο περιορισμός να περάσουν τη βάση του «10» όσο περισσότεροι υποψήφιοι γίνεται. Αρα, θα είναι πιο ελεύθεροι να βάλουν δύσκολα θέματα. Το ερώτημα είναι αν πρέπει να βάλουν πιο δύσκολα θέματα. Η απάντηση είναι «ναι», γιατί, τώρα που καταργήθηκε η βάση του «10», μπορούν να πετύχουν καλύτερη κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα, ξεχωρίζοντας τους άριστους από τους πολύ καλούς. Με τη μεγάλη αύξηση των αριστούχων η εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές έφτασε να κρίνεται στις λεπτομέρειες και όχι στην ουσία. Οταν πέρυσι το 26,5% των υποψηφίων έγραψε άριστα στα μαθηματικά κατεύθυνσης, δεν ξεχώρισαν οι άριστοι από τους πολύ καλούς.

Η δυσκολία των θεμάτων θα φέρει πτώση των βάσεων, εξορθολογίζοντας την κατάσταση. Αν δείτε, λοιπόν, δύσκολα θέματα, που δεν μπορείτε να απαντήσετε, μην πανικοβληθείτε. Δε χρειάζεται να γράψετε άριστα. Πρέπει απλώς να γράψετε καλύτερα από τους φίλους σας. Δυστυχώς, αυτό είναι το μήνυμα των πανελληνίων.

 

Βαθμοί Πρόσβασης Υποψηφίων

 

19-20

18-19

0-10

2004

1,82

5,25

41,82

2005

1,39

4,96

43,6

2006

1,3

4,9

41,7

2007

1,74

6,71

34,07

2008

2,36

7,55

35,86

2009

3,83

8,76

33,03

 

 

 

 

 

 

Υποψήφιοι πάνω από 19

 

2009

2008

2007

2006

 

Αριθμός
Υποψηφίων

Ποσοστό

Αριθμός
Υποψηφίων

Ποσοστό

Αριθμός
Υποψηφίων

Ποσοστό

Αριθμός
Υποψηφίων

Ποσοστό

Θεωρητική

733

2,07

681

1,87

320

0,91

155

0,45

Θετική

1337

13,18

793

7,16

677

6,16

568

5,12

Τεχνολογική

1119

2,89

610

1,46

597

1,28

375

0,78