Στην... ανεργία μέσω νέων τμημάτων ΑΕΙ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

15.04.2019

Τα ΤΕΙ έχουν χάσει τον στόχο τους και έχουν πάψει να είναι ελκυστικά, τονίζει «πορισματικά» η έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, προσθέτει ότι τα 2/3 των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν στα 27 μέλη της Ε.Ε. μέχρι το 2020 θα σχετίζονται με τεχνικά επαγγέλματα, τα οποία «βγαίνουν» από την επαγγελματική εκπαίδευση και όχι από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το μήνυμα είναι σαφές...

Ωστόσο, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αποφάσισε να μετατρέψει τα ΤΕΙ σε πανεπιστήμια και να «θολώσει» το τοπίο στην επαγγελματική εκπαίδευση, τα προγράμματα της οποίας βρίσκονται υπό διαμόρφωση. Την ίδια στιγμή, προανήγγειλε αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια πάνω από τις 75.000, για το 2019-2020. Οι φετινοί υποψήφιοι για τα ΑΕΙ θα κληθούν να επιλέξουν μεταξύ 100 νέων τμημάτων που δεν θα έχουν πλήρες πρόγραμμα μαθημάτων για όλα τα έτη σπουδών, ούτε και διδάσκοντες. Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του «Education policy in Greece - A Preliminary Assessment», που δημοσιεύτηκε το 2017, ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει μεγάλο αριθμό πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Προ διετίας υπήρχαν 20 πανεπιστήμια και 12 ΤΕΙ με 420 τμήματα. Ο ΟΟΣΑ επεσήμανε ότι τα ΤΕΙ έχουν αποτύχει να επιτελέσουν το στόχο τους – να προσφέρουν εκπαίδευση εστιασμένη στην αγορά εργασίας. Μάλιστα, ο οργανισμός έκρινε ότι η ενίσχυση των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των ΤΕΙ, τα τελευταία χρόνια, προκάλεσε σύγχυση για τον ρόλο των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Το μήνυμα προς την ηγεσία του υπουργείου ήταν σαφές, με δεδομένα τα προβλήματα των ΤΕΙ, την ανεργία των πανεπιστημιακών πτυχιούχων και την ανάγκη τόνωσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του βρετανικού εκπαιδευτικού ινστιτούτου The Knowledge Academy, για το 2018, από τους νέους πτυχιούχους (αυτούς που έχουν αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο τα τελευταία 1-3 χρόνια και είναι ηλικίας 20-34 ετών), στην Ελλάδα εργάζεται μόνο το 52% – το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Το υψηλότερο ποσοστό απασχόλησης των νέων αποφοίτων παρουσιάζει η Μάλτα με 94,5%, ενώ η Γερμανία και η Ολλανδία ακολουθούν με 90,9% και 90,4% αντιστοίχως. Ο μέσος όρος είναι 80,2% ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει στόχο η απασχολησιμότητα των νέων να είναι στο 82% έως το 2020. Ταυτόχρονα, ο ΟΟΣΑ λέει –βασιζόμενος σε στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (CEDEFOP)– ότι περίπου το 60% των θέσεων εργασίας στην Ελλάδα έως το 2020 θα απαιτεί μεσαίου επιπέδου δεξιότητες, επαγγελματικού (και όχι ακαδημαϊκού) προσανατολισμού. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ως φαίνεται, επιχείρησε να ακολουθήσει τις αναφορές του ΟΟΣΑ, αποφεύγοντας το πολιτικό κόστος. Ετσι, το 2017 ξεκίνησε τον σχεδιασμό για τη δημιουργία ισχυρών ακαδημαϊκών πόλων με τις συνέργειες των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των ερευνητικών κέντρων ανά περιφέρεια, όπως ήταν η διακήρυξη του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου. Ο κύκλος κλείνει με το πολυνομοσχέδιο που δημοσιεύτηκε προ ημερών, βάσει του οποίου δημιουργούνται νέα τμήματα σε πανεπιστήμια και με το οποίο η επαγγελματική εκπαίδευση βαδίζει σε... θολό τοπίο. Κύριοι άξονες του ν/σ είναι η απορρόφηση των ΤΕΙ από τα γειτονικά πανεπιστήμια ή η «πανεπιστημιοποίηση» ΤΕΙ στην περίπτωση που τα υπάρχοντα πανεπιστήμια αρνούνται να απορροφήσουν το ΤΕΙ (όπως στην Κρήτη).

Τοπίο στην ομίχλη

Ο αριθμός των ΑΕΙ μειώθηκε (με βάση τις αναφορές του ΟΟΣΑ), ωστόσο δημιουργήθηκαν πάνω από 100 τμήματα πανεπιστημίων – μετεξέλιξη των τμημάτων ΤΕΙ που καταργούνται. Τα τμήματα αυτά θα κληθούν να δηλώσουν οι φετινοί υποψήφιοι, χωρίς να γνωρίζουν το πλήρες πρόγραμμα σπουδών αλλά και τους καθηγητές. Ο κ. Γαβρόγλου έχει αναφέρει ότι θα δοθούν 500 νέες θέσεις ΔΕΠ, σε αντικατάσταση του μεγάλου αριθμού συνταξιοδοτήσεων. Ωστόσο από τις 500 θέσεις που είχαν δοθεί για το 2018, είχαν αποσταλεί από τα πανεπιστήμια προς το υπουργείο μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2018 μόλις 37 πράξεις διορισμού. Ηδη υπάρχουν αντιδράσεις από τα ΑΕΙ για τα νέα τμήματα, με χαρακτηριστικότερες όλων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της Πολυτεχνικής Σχολής Πατρών. Οι καθηγητές των δύο ιδρυμάτων θεωρούν ότι η δημιουργία νέων πολυτεχνικών σχολών γίνεται με προχειρότητα, ενώ αντιδράσεις υπάρχουν και από άλλες ειδικότητες, όπως ενδεικτικά από καθηγητές Ψυχολογίας και Φυσικής που μιλούν για δημιουργία νέων τμημάτων στα σχετικά αντικείμενα, τα οποία όμως είναι κορεσμένα επαγγελματικά.

Ωστόσο, η ηγεσία του υπουργείου έχει... ευνοημένους τους φοιτητές και τους διδάσκοντες των ΤΕΙ, που εν μια νυκτί θα «πανεπιστημιοποιηθούν». Οι αποφάσεις του υπουργείου δημιουργούν αντίστοιχα και έλλειμμα στην επαγγελματική εκπαίδευση. Και αυτό, διότι ενώ τα ΑΕΙ πρέπει να δημιουργήσουν διετείς δομές επαγγελματικής κατάρτισης, έως τώρα μόνο σχέδια προθέσεων έχουν εξαγγελθεί για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος που αρχίζει τον Οκτώβριο.

Στο πλαίσιο αυτό, οι φετινοί υποψήφιοι θα βαδίσουν στα τυφλά, ακόμη και για το εξεταστικό σύστημα. Χαρακτηριστικό είναι, όπως ανέφερε στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, πως δεν διευκρινίζεται αν οι υποψήφιοι του 2019 θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις το 2020 με το σύστημα εισαγωγής που θα εξεταστούν φέτος, όπως γίνεται κάθε φορά που αλλάζει το σύστημα εισαγωγής. «Είναι σημαντικό γι’ αυτά τα παιδιά γιατί αλλάζουν είτε τα μαθήματα (από Λατινικά σε Κοινωνιολογία, από Νεοελληνική Γλώσσα σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) είτε αυξάνεται η ύλη σε όλα τα άλλα μαθήματα», λέει ο κ. Στρατηγάκης, επισημαίνοντας ότι «θα χρειαστούν 17 υπουργικές αποφάσεις για να ρυθμιστούν τα θέματα που δεν περιγράφονται στο νομοσχέδιο. Πρόκειται για θέματα σημαντικά, αφού οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την επιτυχία ή όχι του νέου συστήματος εισαγωγής». 

http://www.kathimerini.gr/1019429/article/epikairothta/ellada/sthn-anergia-mesw-newn-tmhmatwn-aei